Hvorfor skal katten vaccineres?

Hos Dyrlægen på Vejstrupgaard vaccinerer vi mod alvorlige smitsomme virus- og bakterieinfektioner, som din kat risikerer at få uden beskyttelsen.
Men katten får også et grundigt sundhedstjek, så andre sygdomme forebygges – og du selv får mulighed for at stille alle de spørgsmål om kattens sundhed, som du har lyst til!
Du booker bedst en tid til vaccination på 53 38 1234 ved at ringe eller sende en sms – eller sende en mail på kerstin@vgvet.dk
Mange hilsner
Kerstin – Dyrlægen på Vejstrupgaard
Email: kerstin@vgvet.dk
Hvis du gerne vil vide mere om, hvad vi vaccinerer mod, kan du læse det herunder.

Hvad bliver katten vaccineret imod?

Kattesyge – eller  panleukopeni – rammer typisk katte under 1 år. Virus angriber tarmen. Katten er meget påvirket, har høj feber, opkast, diarré og flåd fra næse og øjne. Forløbet er kortvarigt og ender hos unge dyr ofte med døden.

Katteinfluenza er en samlebetegnelse for et sygdomsbillede, der forårsages af 2 forskellige virus : herpes og calici

Herpes – eller rhinotracheitis – rammer også unge katte og giver akut nysen og flåd fra næse og øjne, feber. Der kan ses sår på hornhinden og i munden. Katten vil være livslang bærer af virus.

Calici  – er ligeledes en luftvejsinfektion, der starter med milde forkølelsessymptomer, men som, ligesom herpes, kan udvikle sig ret voldsomt med hoste, feber, flåd fra øjne og næse og sår på tungen.

Smitsom leukæmi er forårsaget af et virus, der sætter kattens immunsystem ud af spil. Den viser sig ved blodmangel og utrivelighed og ender oftest dødeligt. Man kan ikke kurere katte med leukæmi, som desværre er ret almindeligt på Fyn. Kattens leukæmivirus smitter ikke til mennesker.