Vaccination af din kat

Dette er en guideline til katteejere hos Dyrlægen på Vejstrupgaard, fordi vi ønsker at beskytte alle vores katte korrekt, dvs. at vi hverken ønsker at overvaccinere eller undervaccinere.

Vi har samlet de seneste vaccinationsanbefalinger for at kunne give den bedst mulige rådgivning til vores klienter.

• Kernevacciner er noget alle katte bør få, fordi sygdommene er tilstede globalt og kan give anledning til alvorlig sygdom.

• Tilvalgsvacciner er noget, der skal vurderes for den enkelte kat om der er behov for. Her ser man på risikoen for smitte i det område, katten befinder sig i, og om katten skal med ud at rejse.

Se priser her.

Læs gerne denne skrivelse igennem og spørg gerne dyrlægen til råds, hvis du er i tvivl om hvad netop din kat skal have.

Hvorfor er det vigtigt at vaccinere? Og hvordan virker vaccinationer?

Vaccination er en effektiv måde at forebygge sygdomme på, dette sker både ved at forebygge sygdommen hos den enkelte kat og ved at nedsætte spredning af smitte i kattepopulationen.

Immunsystemet består af en medfødt og en erhvervet del.

Den medfødte del er uspecifik og yder øjeblikkelig beskyttelse mod fremmede mikroorganismer, f.eks. virus og bakterier.

Den erhvervede immunitet er mere kraftfuld og mere specifikt rettet mod de mikroorganismer, som det medfødte immunsystem tidligere har mødt. Dette fungerer ved at immunsystemet danner specifikke immunceller og antistoffer, som er parate til at bekæmpe disse mikroorganismer, hvis de kommer igen.

Vacciner har netop deres effekt på det erhvervede immunsystem, så det danner de ønskede antistoffer og immunceller mod de uønskede sygdomme, som vi har vaccineret imod, f.eks. kattesyge.

Når en killing fødes får den modermælk fra moderkatten. Hvis moderkatten er vaccineret, så indeholder modermælken antistoffer, der beskytter katten i de første 8-12 uger af dens liv. Killingen kan først selv danne antistoffer, når de moderlige antistoffer ikke længere beskytter. Dette er årsagen til at man ikke må vaccinere for tidligt i killingens liv, da man så ikke opnår den ønskede effekt af vaccinen.

Derfor anbefaler vi at killingen vaccineres, når den er 12 og 16 uger. Selv hvis killingerne er vaccineret ved 8 ugers alderen, så anbefaler vi stadig at de vaccineres, når den er 12 og 16 uger gammel. Netop fordi at der kan være en risiko for at killingens eget immunforsvar ikke har kunne danne antistoffer, fordi morens antistoffer stadig er der.

Kernevacciner

Kattesyge, Katteinfluenza

Alle katte

2-3 vaccinationer med 3-4 ugers mellemrum

Fra 12 ugers alder.

Revaccination

1 år efter sidste basisvaccination. Derefter hvert år for katteinfluenza og hvert 3. år for kattesyge

Andet

Hvis moderkatten er blevet vaccineret, så beskytter hendes antistoffer i de første 8-12 uger af killingens liv. Immunitet indtræder 1 uge efter basisvaccination.

Katte-Leukæmi /FeLV

Hvem?

Katte, der er i miljøer med udbrud af katte-leukæmi.

Ikke FeLV-positive katte.

Basisvaccination

2 vaccinationer med 3-5 ugers mellemrum.

Fra 12 uger, evt. 8 uger, hvis moderkat ikke er vaccineret før.

Revaccination

1 år efter sidste basisvaccination, derefter årligt.

Andet

Immunitet indtræder 2 uger efter basisvaccination.

Chlamydia

Hvem?

Katte, der er i miljøer med udbrud af Chlamydia.

Basisvaccination

2 vaccinationer med 3-4 ugers mellemrum.

Revaccination

1 år efter sidste basisvaccination, derefter årligt.

Andet

Immunitet indtræder 1 uge efter basisvaccination.

Rabies

Hvem?

Rejse udenfor Danmark (inkl. til Bornholm)

Basisvaccination

1 vaccination (evt. 2, tjek www.fvst.dk).

Fra 12 ugers alderen.

OBS: basisvaccination skal foregå minimum 21 dage før afrejse. Min. 30 dage for tredjelande.

Revaccination

Hvert 3. år. (for nogle vaccine-mærker gælder at der skal være revaccination 1 år efter basisvaccination og derefter hvert 3. år)

Vigtigt at man revaccinerer inden de 3 år ellers anses katten som værende nyvaccineret, dvs. der igen skal gå 21 dage før afrejse.

Andet

Nogle gange kræves et selskabsdyrepas.

Tjek altid www.fvst.dk før afrejse under ”Rejse med Kæledyr” for ekstra krav eks. ormekur, da det varierer fra land til land.

Kilder:

Fødevarestyrelsen (2014): Sådan rejser du med din kat, [online]. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Glostrup. [citeret d. 4. november 2014].

Tilgængelig på internet her.

Veterinærmedicinsk Industriforening (2014): Medicintildyr.dk, årgang 2014. Ansats, Espergærde.

WSAVA (2010): Guidelines for the Vaccination of Dogs and Cats, [online]. World Small Animal Veterinary Association, Canada. [citeret d. 4. november 2014].

Tilgængelig på internet her.

WSAVA (2010): Vaccination Guidelines for the Owners and Breeders of Dogs and Cats. World Small Animal Veterinary Association, Canada. [citeret d. 4. november 2014].