VACCINATION AF DIN HUND

Dette er en guideline til hundeejere hos Dyrlægen på Vejstrupgaard, fordi vi ønsker at beskytte alle vores hunde korrekt, dvs. at vi ønsker hverken at overvaccinere eller undervaccinere.

Vi har samlet de seneste vaccinationsanbefalinger for at kunne give den bedst mulige rådgivning til vores klienter.

• Kernevacciner er noget alle hunde bør få, fordi sygdommene er tilstede globalt og kan give anledning til alvorlig sygdom.

• Tilvalgsvacciner er noget, der skal vurderes for den enkelte hund om der er behov for. Her ser man på hundens færden med bl.a. andre hunde og om hunden skal med ud at rejse.

Læs gerne og spørg endelig dyrlægen, hvis du er i tvivl.

Hvorfor er det vigtigt at vaccinere? Og hvordan virker vaccinationer?

Vaccination er en effektiv måde at forebygge sygdomme på, dette sker både ved at forebygge sygdommen hos den enkelte hund og ved at nedsætte spredning af smitte i hundepopulationen.

Immunsystemet består af en medfødt og en erhvervet del.

Den medfødte del er uspecifik og yder øjeblikkelig beskyttelse mod fremmede mikroorganismer, f.eks. virus og bakterier.

Den erhvervede immunitet er mere kraftfuld og mere specifikt rettet mod de mikroorganismer, som det medfødte immunsystem tidligere har mødt. Dette fungerer ved at immunsystemet danner specifikke immunceller og antistoffer, som er parate til at bekæmpe disse mikroorganismer, hvis de kommer igen.

Vacciner har netop deres effekt på det erhvervede immunsystem, så det danner de ønskede antistoffer og immunceller mod de uønskede sygdomme, som vi har vaccineret imod, f.eks. kennelhoste.

Når en hvalp fødes får den modermælk fra modertæven. Hvis modertæven er vaccineret, så indeholder modermælken antistoffer, der beskytter hvalpen i de første 8-12 uger af dens liv. Hvalpen kan først selv danne antistoffer, når de moderlige antistoffer ikke længere beskytter. Dette er årsagen til at man ikke må vaccinere for tidligt i hvalpens liv, da man så ikke opnår den ønskede effekt af vaccinen.

Kernevacciner

Hundesyge

Smitsom leverbetændelse

Parvovirus

Alle hunde

2-3 vaccinationer med 4 ugers mellemrum

Fra 8 ugers alder.

Revaccination

1 år efter sidste basisvaccination og derefter hvert 3. år.

Andet

Hvis modertæven er blevet vaccineret, så beskytter hendes antistoffer i de første 8-12 uger af hvalpens liv.

Tilvalgsvacciner

Kennelhoste-kompleks (virus- og bakterie-del)

Hvem?

Hunde, der skal i pension, møder mange hunde eller er i områder med mange hunde.

F.eks. brugshunde, hunde i parker eller på træningspladser, udstillingshunde.

Fra 3 ugers alderen.

Ikke-vaccineret hunde: Helst minimum 3 uger inden forventet risikoperiode

(f.eks. hundepension)

Revaccination

Årlig revaccination fra sidst givne vaccination.

Andet

Personer med svækket immunforsvar (nyfødte, kronisk syge mm.) bør undgå kontakt med vaccinerede hunde i op til 6 uger, da der kan udskilles smitte med bakteriedelen fra hundene. Man kan vælge kun at give virusdelen og minimere denne risiko ved injektion i stedet for at give begge dele via. næseslimhinden.

Leptospirose

Hvem?

Hunde, som færdes i naturen eller i områder med mange hunde.

F.eks. jagthunde eller hunde, som især er i vådområder.

Basisvaccination

2 vaccinationer med 4 ugers mellemrum.

Fra 6-9 ugers alder.

Revaccination

Årlig vaccination fra den sidst givne vaccination.

Andet

Dette er en såkaldt zoonose, dvs. en sygdom, som også kan smitte til mennesker. Den spreder sig med urin og især rotter er store smittebærere.

Rabies

Hvem?

Rejse udenfor Danmark (inkl. til Bornholm)

Basisvaccination

1 vaccination (evt. 2, tjek www.fvst.dk).

Fra 12 ugers alderen.

OBS: basisvaccination skal foregå minimum 21 dage før afrejse. Min. 30 dage for tredjelande.

Hvert 3. år.

Vigtigt at man revaccinerer inden de 3 år ellers anses hunden som værende nyvaccineret, dvs. der igen skal gå 21 dage før afrejse.

Andet

Nogle gange kræver et selskabsdyrepas.

Tjek altid www.fvst.dk før afrejse under ”Rejse med Kæledyr” for ekstra krav eks. ormekur, da det varierer fra land til land.

Borrelia (TriLyme)

Hvem?

Hunde, som skal til områder, hvor der lever sandfluer, som er mellemvært for Leishmania-organismen. Eks. Sydeuropa (Spanien, Portugal, Italien, Kroatien, Grækenland).

Basisvaccination

2 vaccinationer med 3 ugers mellemrum.

Revaccination

Årlig vaccination, gerne minimum 1 måned før forventet stigning i flåtaktivitet.

Denne vaccine er ikke en vaccine mod flåter!

Antistoffer dannes i hunden efter vaccine. Når flåten bider og suger blod med antistoffer, vil disse antistoffer binde sig til Borreliabakterien i flåten og nedsætte overførslen fra flåt til hund.

Vaccinen virker kun mod den flåtbårne sygdom.

Leishmania (CaniLeish)

Basisvaccination

3 vaccinationer med 3 ugers mellemrum.

Skal være over 6 måneder før start af basisvaccination.

OBS: opnåelse af immunitet sker først 4 uger efter sidste basisvaccination

Revaccination

Årlig vaccination fra den sidst givne vaccination.

Andet

Det er anbefalet at udføre en test for tilstedeværelse af Leishmania-infektion før vaccination. Vaccination bør ikke erstatte andre midler mod eksponering af sandfluer.

Herpes

Hvem?

Drægtige tæver. Beskyttelse mod dødsfald, kliniske sygdom og læsioner hos nyfødte hvalpe, som skyldes herpesvirus.

Basisvaccination

1. vaccination: Samtidig med løbetid eller 7-10 dage efter formodet parringsdato.

2. vaccination: 1-2 uger før forventet fødsel

Under hver drægtighed.

Andet

Anbefales ikke at give anden vaccine 14 dage før og efter vaccination mod Herpes.

Udarbejdet af Pipaluk N. S. Andreassen v. Rødovre Dyreklinik juni 2014.

Kilder:

Fødevarestyrelsen (2014): Sådan rejser du med din hund, [online]. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Glostrup. [citeret d. 10. juni 2014]. Tilgængelig på internet her

MSD Animal Health (2013): Vaccination af hunde og hvalpe, [online]. MSD Animal Health, Ballerup. [citeret d. 10. juni 2014]. Tilgængelig på internet her.

Veterinærmedicinsk Industriforening (2014): Medicintildyr.dk, årgang 2014. An:sats, Espergærde.

WSAVA (2010): Guidelines for the Vaccination of Dogs and Cats, [online]. World Small Animal Veterinary Association, Canada. [citeret d. 10. juni 2014]. Tilgængelig på internet her.

WSAVA (2010): Vaccination Guidelines for the Owners and Breeders of Dogs and Cats. World Small Animal Veterinary Association, Canada. [citeret d. 10. juni 2014].

Tilgængelig på internet her.